Sunday, July 17, 2011

Ya Allah,kuatkanlah hambamu ini.Aku mahu insaf Ya Allah swt.



Assalamualaikum wbt


Sangat malu aku katakan.Hari ini baru aku tahu apa itu malam nisfu syaaban.Selama ni berapa tahun aku hidup.Aku tak tahu pun tentang kewujudan malam nisfu syaaban ni.Yang aku tau,malam lailatul qadar,aidilfitri,ramadhan,awal muharram dan lain2 lagi.

Teruk nye aku ni..Tapi bak kata ibu aku.Takpe lah kalau aku dah tersedar kewujudan malam nisfu syaaban ni.Masa aku kat sekolah menengah dulu aku selalu jugak amik port pasal ilmu agama ni.Then,bila masuk universiti masa awal2 tu aku hidup dengan dunia aku je.Asignment,facebook,movie korea,lagu korea.Semua benda tu mesti aku ingat.Lagi2 tarikh Super Junior nak turun Malaysia.

Alangkah jahilnya aku sebab tak tahu akan malam nisfu syaaban ni.Malu nye aku hidup beridentitikan kad pengenalan agama Islam ni tapi tak tahu peristiwa2 Islam.Dah tiga tahun aku berpuase kat negeri Kedah.Merantau jauh.Berbuka puase beramai2 dengan rakan2 lain kat sini.Memang tak nafikan setiap kali aku berbuka puase aku mesti rasa sebak mengingatkan Ibu aku kat Selangor.Dah la kami tinggal berdua.
 Kalau aku pergi,tinggallah ibu aku sensorang.Aku rasa sedih.Tapi apakan daya tuntutan belajar memaksa aku berjauhan dengan keluarga.

Berbalik pasal ilmu agama ni..Alhamdulilah,Ramadhan yang lepas aku diketemukan dengan sahabat yang memang mendekatkan aku kembali dengan ilmu agama.Dulu aku memang tak amik port pasal kelab2 agama kat universiti akuni .Sebab time tu aku memang tak jumpa gang yang  aktif aktiviti ceramah ni semua.First ceramah yang aku pergi kat uni.Program agama mengenai solat cara Rasullullah saw.Banyak benda aku pelajari masa aku pi bengkel agama tu.

So untuk pengetahuan korang,malam nisfu syaaban ni actually cite pasal hari dimana buku catatan amalam kita selama setahun akan diangkat ke atas langit dan akan digantikan dengan buku baru.Macam ala-ala buku report card la.Setiap tahun de buku muka surat baru.

Baginda  pernah berkata kpd Saiyidatina Aisyah r.a. “Malam ini adalan malam Nisfu syaaban. Sesungguhnya Allah Azzawajjala telah dtg kpd hambanya pada malam Nisfu syaaban dan memberi keampunan kpd mereka yg beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yg memberi rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap orang2 yg dengki.”

Dan untuk pengetahuan korang.15 Sya'ban  pula jatuh pada tanggal 17 Julai 2011 (Malam Nisfu Sya'ban pd hari Sabtu 16 Julai 2011 Malam Minggu bermula terbenamnya matahari).. Rasulullah bersabda: barang siapa yang mengingatkan sesama kita tentang kedatangan bulan ini. Maka api neraka haram baginya.So pada semua yang membaca sebar2 kanlah akan kewujudan "Nisfu Syaaban" ni k.
Nabi Muhammad juga menggalakkan umatnya untuk bangun malam dan berjaga serta beriktikaf sepanjang malam kerana tidak mahu amalan diangkat dalam keadaan tidur atau lalai.Fadhilat yang perlu dilakukan pada malam "Nisfu Syaaban" ialah membaca surah Yaasin 3 kali,mengadakan qiamulail dan berpuasa pada hari siangnya.
So apalagi youls...
Jom lah kite buka buku baru dengan amalan yang baru.Insya-Allah setiap amalan kita akan diberkati Allah.Ameen~


If you love this entry.Do some comment okay..!!^-^

3 comments:

  1. http://drmaza.com/home/?p=1192
    try baca kt cni dear..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah kalo dh terbuka hati.
    anugerah Allah paling tak ternilai tu.:)

    nothing's wrong to not know about something.
    wht is wrong is not try to know about the thing.

    Kita manusia kan,kadang2 lupe,
    memang slalu diigtkn.

    insyaAllah,moga istaqamah.!:)

    ReplyDelete
  3. ok..ixxore
    terima kasih dilla taib.akan saya amati ingatan terhadapNya;)

    ReplyDelete